HAPUS SOMBONG KAEDAH IMAM GHAZALI

Monday, March 7, 2011

Marilah kita sama-sama buang sifat sombong ini jauh-jauh dari diri kita.Bagaimana caranya?Inilah antara yang disarankan oleh Imam Gazali:
  1. Apabila bertemu kanak-kanak,anggaplah kanak-kanak lebih mulia dari kita kerana kanak-kanak masih belum banyak melakukan dosa berbanding diri kita yang sudah lali dengan dosa.
  2. Apabila bertemu dengan orang tua,anggaplah mereka lebih mulia dari kita kerana mereka lebih banyak melakukan ibadat kerana hidup lebih lama berbanding dnegan kita.
  3. Apabila bertemu dengan orang alim,anggaplah mereka lebih mulia dari kita kerana ilmu yang mereka pelajari lebih banyak daripada kita.
  4. Apabila bertemu dengan orang yang jahil,anggaplah mereka juga lebih mulia dari kita kerana mereka membuat dosa kerana kejahilan dan kegelapan,sedangkan kita melakukan dosa dalam keadaan terang-terangan.
  5. Apabila melihat orang jahat,anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mungkin suatu hari nanti dia akan bertaubat dan insaf atas kesalahannya.
  6. Apabila melihat orang kafir,berdoalah di dalam hati,agar suatu hari nanti pintu hati mereka akan disinari oleh taufik dan hidayah dan dengan izin Allah,segala dosa mereka akan diampuni.
Dipetik dari artikel:Kenapa Sombong?Segmen Tazkirah: Majalah Al Islam Mac 2011

0 comments:

Post a Comment